maandag 18 februari 2019

Schetsen

Wat een grappige maar ook ongemakkelijke situatie schets je in jouw laatste post.
Jullie voelden je waarschijnlijk beiden bloot, maar alleen de man was naakt...haha.

Over ongemakkelijk gesproken, ik heb ook zo'n situatie.
Tegen mijn leerlingen zeg ik altijd dat ze veel moeten schetsen. Dat ze niet meteen hun eerste idee mogen uitvoeren, maar eerst schetsen, proberen, proefjes maken etc. Tot in den treure.
Dit vinden sommige heel lastig, vooral degenen die bij het horen van de opdracht, direct een idee hebben over hoe ze het gaan doen.
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf liever ook niet schets. In mijn hoofd misschien, maar eigenlijk kan dit helemaal niet. Schetsen doe je op papier, of op ander materiaal, of op een ipad of zo iets. Dus ik dwing mezelf nu om te schetsen, op welke manier dan ook, alvorens iets te maken dat een eindproduct zou kunnen zijn. (Dit laatste weet je natuurlijk nooit zeker; wat is een schets en wat is een eindproduct? Maar goed; dat is een andere discussie.)
Voordeel van dit alles is dat ik weet hoe het voelt om iets te moeten doen wat je eigenlijk niet wilt, maar dat toch zinvol is.

Hieronder enkele schetsen. 
Twee schetsen die ik mbv photoshop maakte, met een gescande foto (zelf afgedrukt in de prehistorie) en een gescande lino druk (die je misschien bekend voorkomt)
  
Uiteindelijk wil ik het echt uitvoeren, dus lino druk op een foto. Maar bij het zien van deze twee schetsresultaten twijfel ik of het een goed idee is.
Modeltekenen is natuurlijk altijd schetsen, oefenen, uitproberen. Ik heb een nieuwe app gevonden waarmee je op deze manier kunt tekenen. Heel grappig, maar hiermee moet je natuurlijk niet te lang doorgaan, het is maar een trucje.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten