dinsdag 2 november 2021

Afsluiten en klaar

 Heel mooie pentekening van vliegveld Zanderij. Had je ook nog  herinnering aan je verblijf daar jaren geleden?
Hermans is beroemd of berucht om zijn beledigingen van allerlei bevolkingsgroepen. 
Maar wist je dat hij een Surinaamse vrouw had? En die hield het tot zijn dood met hem uit.
Mooi idee van die voorleessessies.

Zo zag ik onlangs -of onderging is een beter woord- een zen pianoconcert. Oefening in stilte terwijl er een oceaan van klanken werd voortgebracht door pianiste/componiste Kasia. Heel bijzonder.

Zoals je weet deed ik onlangs mee aan de atelierroute Utrecht. De gesprekjes van zeer uiteenlopend karakter met een bonte keur aan bezoekers bleef nog lang nawerken in mijn hoofd. 
Hoe presenteer je je kunst.Eigenlijk geen relevante vraag want ik zal er zelf nog weinig mee te maken hebben.
In het algemeen gesteld dan maar.

Sinds Dumas de wand volhing met tekeningen van hetzelfde formaat waardoor ze een groot blok vormden, is dit vaak nagevolgd. 
Daarbij wordt de vraag opgeworpen: is het geheel meer dan de afzonderlijke delen? Ik denk oa aan jouw 50 Virginia Woolfs en je scholenproject met portretten van kinderen.
En nu ik weer met mijn 32 portretten van mensen uit mijn omgeving.

Kunnen die portretten ook goed op zichzelf staan? 
Ik weet het niet. Zag ze al die jaren op mijn atelier in een groeiende aantal reeksen. Drie rijen met zekere afstand van elkaar.
En zo liet ik ze zien tijdens de route. 

Heb even -achteraf- gespeeld met wat verschillende mogelijkheden. Niet heel serieus. Nu is het tijd om ander werk te gaan maken. Vandaar de titel. Hieronder laatste oprispingen. 






potloodschets van 32 portretten op A4






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
                                                                                                                              

                                                                  
                                                 
Begrijp ik van je dat je kunstmarkten in de toekomst als de pest gaat mijden?                                         

Geen opmerkingen:

Een reactie posten