maandag 19 mei 2014

zelfportret

aquarel,10,5x15,5

Als ik even niet weet wat ik wil maken, grijp ik naar het zelfportret. Het fijne aan dit genre vind ik dat je zonder scrupules te werk kunt gaan. Elke keer richt ik me op een ander aspect van het gezicht.  
Vaak ontdek ik al doende en zelfs bij toeval nieuwe trekken of gezichtsuitdrukkingen, maar vooral toch nieuwe manieren om iets weer te geven.Het werkt als een concept niet ongelijk aan jouw 50 Virginia Woolf-portretten. 
De verschrikte uitdrukking werkt wel komisch, vind ik.
Jouw oranje kat past wel bij haar, vind je niet?

aquarel,10,5x15,5
Ik heb nooit vervorming willen toepassen zoals Francis Bacon of Philip Akkerman (lijkt me een straf om zoals de laatste alleen maar zelfportretten te maken). Nu toch een keer geprobeerd omdat ik een bewogen foto van mezelf tegenkwam.
Bacon begin ik heel langzaam meer te waarderen. 
Zag met U. een 95 minuten durende documentaire over hem op expo in Den Bosch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten