vrijdag 30 december 2016

Kerstbomen, Kerstvrouwen etcetera



In deze tijd van het jaar wordt alles symbolisch. Jouw fietser is het Oude Jaar dat met de tong op de schoenen de eindstreep haalt. En het is kenmerkend voor jou dat je daar met een  ballonnetje de draak mee steekt.Heel leuk! 
Voor het eerst sinds lang hadden wij een Kerstboom dit jaar. En wat vonden we in een achteraf laatje? Deze Kerstvrouw, van jou afkomstig, die uitstekend dienst deed als piek. 


MM als Kerstvrouw van F. ten Thij

Ik probeerde al die jaren een goede Kerstboom te tekenen en dat viel niet mee. Voorbeelden te over zul je misschien zeggen, maar ik zag als lichtend voorbeeld altijd die twee schilderijen voor me, het ene van Munch, het andere van van Gogh, waar zo'n kerstboom in een (café) interieur staat te twinkelen. Ik kwam daar met mijn wrochtsels nooit bij in de buurt.
Toch weer een poging gewaagd, met een echte Kerstboom in huis. En mijn model. Dit model laat ik nu al jaren in slaaphouding poseren wat zij trouwens prima vindt. Het rijk van de slaap is voor mij een fascinerend en verleidelijk domein.



In slaap gevallen kerstvrouw, potlood en kleurpotlood, 14x23cm

Beetje schriel uitgevallen, die Kerstboom, al was hij in werkelijkheid ook niet erg groot.
Bij gebrek aan een echte Nieuwjaarskaart, wens ik jou en de jouwen en iedereen die dit blog leest op deze plek: 
                   
            Een Gelukkig Nieuwjaar!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten