donderdag 21 mei 2020

Lente 2020



Ja, sommige Duitse woorden zijn erg mooi. En het erbij gekozen kunstwerk is dat ook. Mooi effect met dat gekreukte papier.

Ik wil je nog een keer attenderen op deze link waarin het werk van Jan van Eyck wordt belicht, met mooie close up-opnames! Hij schilderde zo realistisch dat hij zelfs het lichaamshaar weergaf. (In die tijd werd er nog niet zo fanatiek onthaard.)
https://vaneyck2020.be/van-eyck-bij-je-thuis/

Ik heb geen werk bij jouw thema kunnen vinden, behalve dat het in de kunst veelal gaat om het object van zo dichtbij mogelijk te benaderen. Figuurlijk althans.
Ik was de laatste weken veel in de natuur en kon het begin van het bloesemen en in blad komen van de bomen goed observeren en vervolgens tekenen. Ik heb in mijn leven al vaak bomen getekend omdat ik het een fijn onderwerp vind.


Rode beuk. Potlood. lente 2020.
Ik vond er ook een tekst bij die goed uitdrukt wat een boom is.

Georges Perec. Uit: Een slaper(Un homme qui dort)
Vert. A.de Swarte, 1968.


En dan nog een tekening van een boom die figureert in het  beeld van de anderhalve meter maatschappij. (Ik moet langzamerhand kotsen van die uitdrukking.) Dat gaat dus een beetje in tegen de tekst van Perec.
Je begrijpt dat ik die titel pas naderhand bedacht. Heet dat in het Duits niet hineininterpretieren?



1,5 meter maatschappij. Potlood. Lente 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten