woensdag 15 juli 2015

Roze periode 4

Anjer en oesters, acryl en Oost Indische inkt, 21x30 cm


Een snelle tekening met anjer en oesters. De anjer heb ik nagetekend (oeps, natekenen, mag dat wel?) van een schilderij van Ambrosius Bosschaert, Bloemen in een vaas, 1621. Een beetje snel om te oefenen. Later heb ik de anjer, meer dan levensgroot, op tempex geschilderd.
De oesters zijn geïnspireerd op een stilleven van Osias Beert van omstreeks 1600. De oesters heb ik ook later op tempex geschilderd. 
Proberen iets zo goed mogelijk na te schilderen is soms echt een fijn werkje.  Het is een goede oefening en een eerbetoon aan de 17de eeuwse stilleven schilders. Echt fascinerend vind ik het om te zien hoe zij voorwerpen uit hun dagelijkse omgeving zo smakelijk en zo mooi konden weergeven. Genieten. 
Het naschilderen heb ik gedaan met acrylverf op tempex, materiaal dat veel voorkomt in ons dagelijks leven. Dit verhoogde de moeilijkheidsgraad want je hebt te maken met een heel andere ondergrondstructuur. Die structuur werkt mee in het schilderwerk. Je kunt dit als een voordeel of een nadeel zien. Ik vind het een voordeel. De kleuren heb ik naar eigen inzicht aangepast wat rozer gemaakt dan de oesters op het schilderij, waarschijnlijk. Daarbij komt dat ik dit schilderij van Osias Beert nooit in het echt heb gezien en van reproducties en afbeeldingen op internet zijn de werkelijke kleuren niet af te lezen.

Oude kunst in een nieuw jasje of vertaald naar deze tijd. Is dit imitatio, translatio of aemulatio? 

Genoeg van roze? Dan geef ik nu het stokje weer aan jou, Wien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten