zondag 16 augustus 2015

Rose tegenover Roze


Ook ik heb een rose periode gehad. Toen ik 18 was, had ik een voorkeur voor felrose kleding en had zelfs rose laarsjes. Toen ik net ging schilderen, wilde ik rose en geel combineren. Nog steeds vind ik dat een uitdagende combinatie. Dit vroege schilderij is een poging daartoe. Overigens zag ik dat de illustratice van de Volkskrant: Claudie de Cleen, van wie ik het werk erg leuk vind, daar ook van houdt.Op mijn atelier hangt een geweldige rose illustratie bij een essay van de schrijfster Hanna Bervoets.


 Acryl,  50x60 cm, 1995?

Voorkeur voor neon-kleuren zie je in dit ook weer aardig 'oud' schilderijtje. Hier wordt het rose niet getemperd door warm geel en bruin, maar nog versterkt door gebruik van neon-groen. Wat een verschil, hè?
De schilderijen vloeken een beetje zo onder elkaar.


Flora, acryl, 30x40cm, 2000?
Jouw roze voorbeelden zijn ook weer heel anders roze. Zo zie je maar weer. Er is niets algemeens over een kleur te zeggen.
Ik zie wel overeenkomsten in je dobberende harten en het tasje qua stijl. Ik vind jouw onderwerpen altijd zo verrassend.
Wie maakt nou een tasje tot onderwerp? F. ten Thij.
En jouw roze heeft ook met een ander thema van jou te maken: Borsten. Dat ligt nogal voor de hand, dacht ik zo.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten