zondag 22 december 2019

Duik in de kunstgeschiedenis


Nee, al lang geen lino meer gemaakt om maar meteen antwoord te geven op je vraag aan het eind van het blog.
En zeker niet zo'n grote als die van jou. 
Heel fijn, al die haren van dat hondje.

Ik ga een heel andere kant op in dit blog, hoewel er ook even sprake is van grafiek.

Ik kreeg van W. een erg interessant boek met 500! zelfportretten van de vroegste geschiedenis tot ongeveer nu.
Het eerste was een middeleeuwse miniatuur uit een handschrift van rond 1400. 




Erg mooi, vind ik. Ik heb meteen ook maar deze bijbel met zelfportretten gefotografeerd, met naam van de uitgever en titel. En ja, je krijgt er zelfportret 501 zomaar vanzelf bij.





Toch wilde ik er nog een getekend zelfportret bij hebben.
Ik hoop dat ik dit nog nooit gepost heb, en anders is de context waarin ik het toon, een andere. Het is gebaseerd op een ets van de 17e eeuwer Hercules Segers. (Rijksmuseum,bemoste boom,15x10) centimeter)
Jan wolkers was er idolaat van.



zelfportret als lork (larix), potlood.

Formaat en jaar heb ik niet bij de hand. Ik vond het portret bij toeval op de computer. Past wel een beetje bij de tijd van het jaar.
Tot besluit: Prettige Kerstdagen! En nog veel plezier met je mooie nieuwe boek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten