zondag 25 oktober 2020

De kwade blik en de zwarte zwaan

 

Ik bewonder je techniek met inktpen. Gracieus. De kwade blik is een leuk contrast met de vrolijke attributen. 

Ik haal een oud portretje van me letterlijk onder het stof vandaan. Het hangt al jaren in een donker hoekje op de trap. Gemaakt in de tijd dat we vaak in Italië verbleven. Een Cubaans meisje, die in het dorp waar wij toen dichtbij zaten, terechtkwam met haar hele familie. Ze was er niet gelukkig.Ik heb haar te jong weergegeven. Nog steeds een probleem met mijn portretten. Leeftijd.


D. Acryl op doek, 30x40cm. Jaar ?


En als toegift een Zwarte zwaan. "Die zie je niet zoveel", zei de vriendin uit mijn jeugd, toen we het riviertje De Roer passeerden bij onze laatste reünie-bijeenkomst.Dat riviertje moesten wij lang geleden oversteken als we naar het zwembad liepen. Je werd er altijd bang voor gemaakt, want er zaten draaikolken in waar je door naar beneden werd gezogen.

Ik ben nogal weg van zwanen, en inderdaad is het zwarte exemplaar nog een beetje exotischer.

Is zeldzaamheid een van de eigenschappen van Kunst?



zwarte zwaan, aquarel.10x15. 2020



Geen opmerkingen:

Een reactie posten