zaterdag 20 mei 2023

Kunst van anderen

Leuk, je laatste post. Die installatie in de lunchroom in Hengelo was ook bijzonder humoristisch!
En ja. Ik houd ervan kunst in een huis of atelier te zien in plaats van in een museum. Dan wordt het iets persoonlijks. Vind het ook altijd leuk die foto's te zien van het atelier of de woonkamer van bij voorbeeld Matisse, volgehangen en volstaand met zijn werk en attributen die je in zijn werk terugvindt.
Een cactus is trouwens een prachtig ding. Daar hoeft niks meer aan gedaan te worden.
Ik wilde het nog even hebben over Masereel waar ik in mijn vorige post iets van liet zien. Ik was hem een beetje uit het oog verloren. Ineens stuitte ik weer bij toeval op hem. Eerst in Blankenberge dit jaar. Hij bleek daar geboren te zijn en er was een kleine expositie aan hem gewijd. Daar zag ik voor het eerst zijn portret.(helaas heb ik geen tijd meer de naam van de fotograaf te achterhalen).Ik leerde  dat hij met veel Europese kunstenaars omging, veel reisde en zeer geliefd was.

Fotoportret Frans Masereel
van ?

Toen ik in mijn boekenkast ging speuren wat ik van hem had staan, ontdekte ik een mooi boekje en trof op de titelpagina een opdracht van jou aan. 
Je gaf het mij ter gelegenheid van het afstuderen voor de AKI.
Er stond een wijdlopig voorwoord van Thomas Mann in, die het werk (lino's) van Masereel ophemelde omdat ze in één beeld een wereld konden oproepen. Mann had er veel woorden voor nodig.

Het boekje opende met een lino met zelfportret van de kunstenaar aan het werk.










Geweldig niet? Hoe hij de toeschouwer aankijkt.

Maar ik heb ook werk van anderen in mijn huis hangen. Heel veel werk van jou! Ik zou er een expositie mee kunnen maken. (goed idee eigenlijk)
Een nieuwe aanwinst is een tekening van de Griekse kunstenares:
Eleni Tzatzalos. Ik en jij kennen haar ook van de AKI. Zij maakte oa video installaties en groot 3-dimensiaal werk. Onlangs zag ik een serie tekeningen van haar in de Suzanne Biederberg galerie in Amsterdam. Ik viel voor haar uitbeelding van Maia, een van de Pleiaden, uit de Griekse mythologie. Net als de lino van Masereel van Le Fauconnier inspireerde deze tekening mij tot de lino die ik de vorige keer postte.

Eleni Tzatzalos
Maia, potlood op papier
30x40 cm

                                                                                                                                                                       En volgende week zien we in Griekenland deze vrouwen gewoon op straat lopen met hun zwarte kleine krulletjes kapsels en hun fraaie neuzen.

Ik hoop als ik daar ben me te laten inspireren door jouw blogs!                                                                                                   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten