zondag 21 juli 2024

Oogst van 2 maanden Griekenland

 Ik zou meteen willen afreizen naar dat dorp in de Vogezen. Punt één omdat het in Frankrijk ligt. Punt twee omdat ik die miniatuur 'room' en die mini-portretten van V. Woolf graag zou zien. 
Een ander formaat, een ander kunstwerk.
Een week alweer terug en niets om me op te verheugen hier. 
Ben maar verwoed doorgegaan met tekenen in de buitenlucht, zolang het niet regent!

Griekenland
Het is altijd de vraag wat ik zal maken in die andere omgeving, met al zijn beperkingen van materiaal en formaat.
De eerste inspiratiebron vond ik al bladerend in een oude bloemlezing van Nederlandse literatuur (Voor wie dit leest), onder redactie van A. Morriën, die ik nog als 90-jarige ontmoette in het kader van de Innocenti-uitgeverij. 
Een gedicht van L. Th. Lehmann: Attisch zwartfigurig
W. zag deze Lehmann in 1966 optreden in Poëzie in Carré, een legendarische avond, met oa Nooteboom, Kouwenaar, Campert etc. 
Het gedicht riep meteen de Griekse vazen of amforen met de zwarte figuren bij me op die je in elk overzicht van Griekse kunst in de Oudheid aantreft.
Ik schreef het gedicht over zodat het beter beklijft en stuurde het ook jou nog onlangs op. Vele tekeningen van vazen en vaasjes waren het gevolg.

 
Attisch zwartfigurig
A4 formaat, op rood papier,
pen en penseel,
2024


 
Achterkant van zie boven



Inspiratiebron 2: boottripje waaraan onder andere 2 Japanse vrouwen deelnamen. 
Moeder en dochter. Met mooie gestreepte flaphoeden. En in het water drijvend als twee exotische bloemen. Gelukkig had ik ze in vele standen gefotografeerd. 


Twee Japanse vrouwen in boot,
formaat: A5
aquarel,
2024

Inspiratiebron 3: een oude bekende, namelijk mezelf.

Zelfportret met oranje hoed,
22x34 cm
kleurpotlood,
2024

Inspiratiebron 4: gezichten van personen, bekend en onbekend.
Deze werken houd ik nog even voor me.
Verder heb ik, aan het strand en op terras gezeten, weer vele tekeningen gemaakt. 

Ik wens je een hele goede vakantie in Italië. Met lekker eten, goede wijntjes, veel luieren en
een flinke dosis inspiratie.
Tot in Augustus!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten